Sistem de franciză – este compus dintr-un francizor cu experiență care își transmite ideea de afaceri mai multor francizați pentru o taxă denumită taxa de intrare în rețea.

Sistem de franciză

 
Un sistem de franciză este un model de afaceri în care o companie (numită francizor) permite unei alte persoane sau entități (numită francizat) să utilizeze marca, produsele și serviciile sale într-o anumită zonă geografică. Francizorul oferă suport și training pentru francizat și îi permite să folosească sistemul său de afaceri, inclusiv procesele, procedurile și tehnologiile sale. În schimb, francizatul plătește o taxă de intrare și o taxă continuă de franciză, precum și o parte din veniturile sale către francizor. Sistemul de franciză este popular în diferite industrii, cum ar fi fast-food, retail și curierat, și poate fi o modalitate atractivă de a începe o afacere cu suportul și brand-ul unei companii existente.
 

Adevăratele oportunități de afaceri trebuie să se bazeze pe date obiective.

Este necesar să analizăm dacă există consumatori care sunt dispuși să plătească pentru produs sau serviciu.

Antreprenorul ar trebui să aibă următoarele calități:

  1. să fie ambițios, să fie capabil să își asume riscuri,
  2. să fie Fexibil,
  3. să fie persistent cu obiectivele, să știe cum să acorde prioritate, să poată face sacrificii pentru proiect,
  4. să fie dispus să eșueze, să aibă o orientare comercială clară ,
  5. să fie optimist și să se străduiasca să se îmbunătățeasca,
  6. să ai încredere în sine, să te concentrezi pe realizări, să-ți asumi responsabilități și să iei inițiative.

A deveni antreprenor poate fi mult mai ușor dacă optați pentru o formulă de franciză, deoarece, deși trebuie să aveți multe dintre caracteristicile antreprenorului, sistemul vă va permite să deveniți antreprenor evitând în același timp să efectuați multe studii și multe cercetări. deoarece acestea au fost deja dezvoltate și comparate de francizor.

Principalele sectoare în care sunt prezente oportunități de franciză sunt următoarele:

  1. Agenții de turism, Educație preșcolară pentru timp liber, Agenții imobiliare, Birou-Reciclare-Consumabile, Alimentație, Sănătate, Frumusețe, Estetică, Servicii pentru companii (cum ar fi traducerile),
  2. Ospitalitate-Restaurare,
  3. Servicii pentru persoane fzice,
  4. Calculatoare-Telefonie Magazine specializate, telecomunicații, curățătorie chimică, mobilă-accesorii, amenajări de îmbrăcăminte, modă și accesorii, transport și mesagerie, afaceri legate de mașini și distribuitoare automate.

Franciza este un sistem utilizat pentru comercializarea produselor, serviciilor sau tehnologiei, bazat pe colaborarea strânsă și continuă între companii juridice și financiare diferite și independente – francizorul și francizații săi individuali.

Know-how-ul din franciză este vital și trebuie să îndeplinească trei condiții: secret, substanțial și identificabil.

Există diferite tipuri de francize: producție, industrială, distribuție, servicii, colț, asociativ, financiar, multi-franciză, regional și master.

Francizatorul este un antreprenor care, ca persoană fizică sau juridică, deține conceptul global de afaceri pe care a decis să-l acorde și care, după ce l-a experimentat cu succes, îl folosește pentru a distribui produsele sau serviciile sale, renunțând la industria sau intelectualitatea sa. drepturile de proprietate, know-how-ul său, imaginea corporativă, sistemele de lucru, tehnologia și tehnicile comerciale.

Francizatul este un antreprenor care, ca persoană fzică sau juridică, a decis să se alăture unei rețele de francize și care acceptă conceptul de afaceri globale pe care i l-a transmis francizorul său, menținând o strânsă colaborare cu acesta și angajându-se într-o proiect comun.

Acest tip de licențiere trebuie să fie un parteneriat care să ofere ambelor părți anumite beneficii: prin intermediul sistemului de franciză, proprietarul know-how-ului își promovează și dezvoltă conceptul de afaceri de succes. La rândul lor, francizații au mai multe șanse de reușită decât dacă și-ar deschide propria afacere de la zero, deoarece li se permite să adopte o idee de afaceri încercată și testată.

Această colaborare se va derula pe o perioadă determinată de timp (pe durata contractului), pe parcursul căreia părțile sunt entități independene din punct de vedere juridic.

Un sistem sau o rețea de franchising se caracterizează prin anumite trăsături, care prezintă similitudini, indiferent de domeniul de activitate.

Cea mai relevantă caracteristică a unui astfel de sistem este aceea că francizorul își impune propriile politici, cu respectarea legislației aferente, prin manualul/manualele puse la dispoziția francizaților, stabilindu-se regulile de funcționare ale întregului sistem, se definește identitatea corporativă sau de brand.

Procedurile operaționale, cum ar fi managementul, politica de personal, marketing, vânzări și control, sunt în mare parte determinate de francizor. Prin urmare, este necesară o standardizare a proceselor de afaceri în sistemul de franciză pentru a garanta respectarea mărcii înregistrate, a know-how-ului și prezerva calitatea recunoscută deja de clienți.

Nu orice afacere este potrivită francizării, chiar dacă este una de succes, întrucât modelul de afaceri trebuie fie ușor de multiplicat, să poată fi facil de transmis și de însușit de persoane care nu au aptitudini pentru acea afacere (în majoritatea cazurilor nu este necesară experiență în domeniu, francizorul făcând training de specialitate cu personalul francizaților săi), să nu depindă de factori restrictivi, cum sunt condițiile de mediu regionale, astfel încât să poată fi ușor de dezvoltat la nivel național sau chiar internațional.

Rolul FRANCIZORULUI in sistemul de franciza

Relațiile francizor-francizați sunt guvernate de prevederile contractului de franciză, care este obligatoriu pentru fiecare dintre membrii rețelei. El reglementează condițiile de colaborare, ce drepturi și obligații au părțile contractante, care sunt taxele și scadența acestora, valoare redevențelor, teritoriul pentru care se acordă exclusivitatea, informații despre auditarea activității etc.

În același timp, contractul conține specificațiile pentru francizați, care contribuie la standardizarea imaginii mărcii. Aceasta include concepte de marketing și publicitate care au fost deja dezvoltate, precum și cerințe pentru instruirea personalului, contabilitate și rapoarte periodice. Înainte de semnarea contractului, este recomandabil să solicitați sfatul și sprijinul unui avocat specialist și/sau expert contabil care va/vor verifica legal toate cerințele și condițiile.