
Franciză: Ghid și Sfaturi pentru Creștere Accelerată
Primul aspect care trebuie subliniat aici este că, oricât de fantastică credeți că este ideea dvs., nu puteți transforma pur și simplu o idee într-o franciză. Cu toate acestea, puteți transforma o idee într-o afacere și, ulterior, să dezvoltați acea afacere într-o franciză.
Definitia si conceptul de baza al unei francize
Franciza sau franciza în format de afaceri pentru a-i da titlul complet este relația de afaceri în care o parte (francizorul) acordă drepturi altei părți (francizat(i)) de a replica sistemul lor de afaceri dovedit și de a tranzacționa sub numele lor. În schimb, francizatul va plăti francizorului atât taxele inițiale, cât și cele curente.
Este adevărat să spunem că majoritatea afacerilor ar putea fi francizate, dar nu toate afacerile ar trebui să fie francizate.
Criteriile esentiale pentru transformarea unei afaceri intr-o franciza
Când decidem dacă o afacere ar putea fi sau nu dezvoltată cu succes ca franciză, ne uităm inițial la cinci domenii cheie:
1. Format dovedit de succes anterior
Francizorul va acorda drepturi potențialilor francizați pentru a reproduce afacerea inițială. Francizatul va dori, așadar, să vadă o afacere care există de ceva vreme (cel puțin un an și de preferință mai mult) și care s-a dovedit a fi de succes atât din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât și mai important al profitabilității nete.
Dacă nu este cazul, atunci de ce ar dori cineva să-l replice? Deoarece primul an de tranzacționare în multe afaceri nu este deosebit de profitabil, și adesea produce pierderi din cauza costurilor de configurare, atunci este recomandabil să așteptați o perioadă mai lungă până când afacerea se maturizează înainte de a începe franciza.
2. Ușor de dublat în mai multe locații
Modelul de „franciză în format de afaceri” se bazează pe ipoteza că francizorul va primi un procent relativ mic din cifra de afaceri sau profitul total al afacerii fiecărui francizat. Prin urmare, trebuie să existe un număr suficient de francizați care să contribuie la veniturile francizorului.
Prin urmare, trebuie analizată atractivitatea universală a produsului/serviciului, deoarece venitul francizorului va depinde de numărul de locații. În timp ce o franciză de tip "haggis" s-ar putea descurca bine în Scoția, poate avea un atractiv limitat în alte zone. De asemenea, trebuie avută în vedere longevitatea conceptului.
3. Relativ ușor de stăpânit și replicat
Francizorul va căuta întotdeauna să aleagă francizați cu setul de abilități adecvat pentru a învăța si replica modelul de afaceri. Perioada de timp necesara instruirii francizaților care intră este, prin urmare, crucială.
Ușor de stapanit nu inseamna simplu pentru oricine. Francizatul trebuie sa aiba abilitatile de marketing si dezvoltare de afaceri, iar personalul angajat sa detina abilitatile practice specifice (de exemplu, frizerii in saloanele de infrumusetare).
4. Generează suficient profit pentru ambele părți
Atat francizorul cat si francizatul trebuie sa primeasca un venit satisfacator din profitul total generat. Taxele de administrare platite de francizati trebuie sa acopere costurile francizorului si sa produca un profit.
5. Motive puternice pentru alegerea unei francize
Există o serie de motive cheie pentru care franciza este o alegere mai sigură decât o afacere independentă: sistem deja dovedit, cunoștințele și experiența francizorului, puterea brandului, pachetul de lansare, asistența continuă din partea francizorului, sprijinul facilizat din partea băncilor.
Profilul potrivit pentru un antreprenor francizor
În încheiere, franciza necesita un anumit tip de leadership si abilitati antreprenoriale. Un francizor responsabil trebuie sa fie foarte atent în selectarea francizatilor. El trebuie sa adopte un stil de management bazat pe încredere și libertate de acțiune din partea francizatului, nu un stil de micromanagement.
Un francizor responsabil trebuie sa fie foarte atent in cee ace priveste selectia francizorilor sai. Gândește-te la modelul tău de afaceri ca la „bebelușul tău” și la francizat ca la o bonă a acestuia. Ați avea increderea să incredintati „bebelușul” dumneavoastră oricui și să-i lăsați să se descurce? Sau te-ai stresa îngrijorându-te că copilul nu este îngrijit corespunzător. Acesta poate fi testul de referință dacă franciza este sau nu pentru tine.
Dacă doriți să aflați mai multe despre francizarea afacerii dvs., faceți clic aici pentru a contacta Centrul de Franchising - Franciza pentru o cconsultanta GRATUITĂ