CE ESTE UN FRANCIZAT?


Un francizat este un antreprenor căruia i-a fost concesionată o franciză, adică a primit o licență pentru utilizarea unui concept de afaceri existent, de la un francizor. Francizatul este antreprenor autonom și independent din punct de vedere juridic.

Cu alte cuvinte poare fi definit astfel: Un francizat este un antreprenor independent și autonom care operează sub marca, sistemul și modelele de afaceri stabilite de către un francizor, în schimbul unui acord de utilizare a mărcii, a know-how-ului și altor resurse ale francizorului. Francizatul plătește, de obicei, un anumit procent din venituri sau o taxă fixă pentru dreptul de a folosi aceste resurse și de a beneficia de sprijinul și asistența francizorului în gestionarea afacerii sale.


CINE POATE FI FRANCIZAT?

Practic, orice persoană acceptată de un francizor poate deveni francizat, iar sfatul nostru este ca, înainte de a intra într-o colaborare cu un sistem de franciză să faceți câteva diligențe necesare, menite să vă ușureze munca și să vă ferească de parteneriate nepotrivite. Astfel, ar trebui să vă informați cu mult timp în avans, deoarece în
calitate de partener într-un sistem de franciză veți fi un antreprenor independent – cu toate drepturile și obligațiile. În plus, ar trebui să alegeți în ce domeniu doriți să activați.
Există numeroase modalități de a găsi sistemul de franciză potrivit: portaluri online, mass media sau social media, recomandări, faptul că ați utilizat serviciile sau testat produsele acelui sistem de franciză etc.

DE CE SĂ DEVENIȚI FRANCIZAT?

Dacă vă gândiți la o activitate independentă, cu siguranță ar trebui să luați în considerare franciza, deoarece această formă de antreprenoriat oferă multe avantaje pe care un start-up nu le are. În plus, rata de eșec a unei afaceri este de cca. 90% sau chiar mai mare în primii 5 ani de la înfințare, pe când rata de succes a unei francize
este peste 85%.

În funcție de specificul fiecărei francize, francizorul se poate implica în:

Căutarea locației
Francizorul îl poate susține pe francizat în găsirea unei locații adecvate, care este vitală pentru imagine și vânzări.
Acest ajutor oferit de francizor este adesea un serviciu standard, care este stipulat contractual și este de obicei plătit prin taxa de intrare.
Asistență la deschiderea afacerii.
Layout-ul și, uneori, mobilierul sunt adesea furnizate de francizor, care monitorizează, de asemenea, conformitatea amenajării exterioare și interioare.
Identitatea vizuală este de cea mai mare importanță pentru aspect și prezervarea marcii sistemului, deoarece promovează semnificativ valoarea de recunoaștere a clientelei.
Condiții de cumpărare favorabile
Datorită poziției sale pe piață, francizorul poate negocia condiții mai bune de vânzare de la furnizori, pentru materii prime sau alte aspecte importante. Unele sisteme oferă, de asemenea, un sistem de gestionare a mărfurilor sau serviciilor de tip CRM.
Marketing
Publicitatea are drept scop comercializarea produsului sau serviciului sistemului și creșterea nivelului de recunoaștere de către clientelă. Francizorul își asumă dezvoltarea conceptului de publicitate, a materialelor publicitare care urmează să fie utilizate, care consolidează aspectul uniform al sistemului pe piață. Taxa de
publicitate care trebuie plătită de francizat pentru acest serviciu este de obicei stabilită în contractul de franciză.
Taxa de publicitate poate fi gestionată de francizor într-un fond național de publicitate sau francizatul preia el însuși publicitatea regională și implementează conceptul existent pe un site.
Instruire și sprijin
Pregătirea completă a francizatului începe de obicei după semnarea contractului, atunci când potențialul francizat este familiarizat cu sistemul. Aceste cursuri de formare inițială asigură un debut succes în afaceri. Multe sisteme au propriile centre de instruire în care partenerii francizați primesc instruire suplimentară. Pe parcursul
duratei contractuale, cursurile regulate de formare contribuie la succesul pe termen lung al francizatului.
Sistem IT
Multe rețele de franciză dispun de un sistem IT special adaptat, care este pus la dispoziția francizatului. Acest lucru permite procesarea sarcinilor specifice sistemului și facilitează francizatului îndeplinirea cu succes a sarcinilor sale în organizare, contabilitate, control și alte domenii.
Ajutor financiar
De regulă, francizorul își prezintă planul de finanțare, lichiditate și profitabilitate francizatului, ca bază de calcul. În baza acestor previzionări, francizatul se poate duce la bancă pentru un eventual ajutor financiar. Există opțiuni de finanțare de la francizor de tip: împrumuturi, subvenții pentru chirie, credite pentru furnizori / mărfuri și eșalonarea taxei de intrare sau a altor taxe.
Polițe de asigurare
Unele sisteme cer ca francizații să întocmească asigurări care se referă la situații privind incidente de tip inundații, incendii, accidente de muncă, incidente ocazionate de îmbolnăvirea clienților (în HoReCa, domeniul beauty) sau angajaților (în caz de boală sau accidente de circulație grave).


Ce avantaje are UN FRANCIZAT?

Orice potențial francizat se gândește dacă intrarea într-o rețea de franciză are sens, iar principala îngrijorarea este problema posibilelor câștiguri. O întrebare importantă, pentru că la urma urmei nu este suficient să fiți propriul dvs. șef, ci trebuie să și puteți trăi bine din asta. Cât de bine, depinde în mare măsură de alegerea sistemului, de locație, de industrie, de prețuri, și, nu în ultimul rând, de propriile calificări. Deci ar trebui calculat cu precizie și realism. Un lucru este cert: parteneriatul în franciză trebuie să fie la fel de util atât pentru francizor, cât și pentru francizat.


Beneficii apartenenței la un sistem de franciză:

  1. Conceptul existent permite intrarea rapidă pe piață, find deja cunoscut și apreciat.
  2. Ideea de afaceri a fost deja testată și validată, iar riscul este diminuat, dacă respectați cerințele și instrucțiunile francizorului
  3. Se oferă o strategie de marketing unitară
  4. Sistemele de franchising oferă de obicei condiții speciale și avantaje de de care beneficiază toți francizații.
  5. Ideea de afaceri este matură și deja încercată și testată, ceea ce îmbunătățește poziția de negociere și în chestiuni de finanțare

Francizatul se poate concentra pe competențele sale de bază, contactul cu clienții. Francizorul se ocupă de dezvoltarea, marketingul și îmbunătățirea continuă a ofertei de produse și/sau servicii.

CE ÎNTREBĂRI AR TREBUI SĂ PUNĂ POTENȚIALII FRANCIZAȚI, FRANCIZORULUI?

Când vă decideți asupra unui sistem de franciză, ar trebui să aveți o discuție detaliată cu francizorul și, eventul să-i solicitați Documentul de Dezvăluire de Informații (date despre forma acestuia se regăsesc în Legea 179/2019).
Cele mai importante întrebări se referă, printre altele, la aspecte financiare (previzionări estimate), la pachetul de franciză, la servicii sau produse, locație, chestiuni pecuniare de tipul nivel investițional, redevențe, taxe de marketing etc.
Printre întrebările la care ar trebui să cunoașteți răspunsurile în urma discuțiilor cu francizorul, dar și a primirii DDI, ar trebui să se regăsească și cele ce vizează avantajele / punctele forte ale sistemului pe piață, în vânzări și achiziții?
Sunt cifrele corecte?
Care este situația actuală a francizorului?
Este pachetul de franciză „suficient”?
Ce specificații trebuie să aibă locația?
Există finanțare?
Alte puncte contractuale importante.

Franciza – CE DREPTURI ȘI OBLIGAȚII ARE UN FRANCIZAT?

Francizații au dreptul:

  1. la apartenență la un sistem testat, care se bucură de o imagine pozitivă și conferă avantaje competitive clare.
  2. să primească manualele de franciză de la francizor. Acestea conțin cunoștințele și toate informațiile necesare pentru gestionarea operațională.
  3. la asistență susținută și sfaturi caliFcate din partea francizorului.
  4. la educație și formare pe termen lung.
  5. să beneficieze de campanii de marketing și activități publicitare și promoționale.
Francizații au datoria:
  1. să respecte principiile sistemului de franciză, după cum au fost stabilite stabilite în manuale.
  2. să participe la seminarii și cursuri de formare.
  3. să plătească taxele de franciză.
  4. să alcătuiască un raport asupra activității zilnice și să îl informeze pe francizor despre evoluțiile companiei francizate.
  5. să promoveze identitatea mărcii și să nu o altereze.
  6. să nu întreprindă acțiuni care ar putea aduce prejudicii mărcii și brandului.
Ce spriin oferă FRANCIZORUL?

Încă de la început, francizații benefciază de sprijin și suport din partea francizorului, fapt de natură să aducă multe beneficii pentru a asigura succesul fiecărui membru al rețelei de franciză. Francizatul este susținut continuu de către francizor.