Documentul de dezvăluire de informații, potențialul francizat obține date despre ideea de afaceri, unitateapilot, de asemenea, know-how, consiliere și formare.
Francizorul și echipa sa acționează și îndrumă membrii francizați, precum și personalul angajat al acestora.
Suportul personal este completat de manualul/manualele de franciză, care reprezintă, după contractul de franciză, unul din pilonii importanți pe care se sprijină sistemul de franciză.
Documentul de dezvăluire de informați
Documentul de dezvăluire de informații într-o franciză (DDI) este un document legal pe care francizorul trebuie să-l ofere potențialilor francizați înainte de a semna contractul de franciză.
Acest document conține informații esențiale despre franciză, inclusiv:
Documentul de dezvăluire de informații într-o franciză - Din practica:
1. Istoricul și experiența francizorului
2. Drepturile de proprietate intelectuală ale francizei
3. Obligațiile și responsabilitățile francizatului
4. Taxele de franciză și alte costuri asociate
5. Structura și condițiile financiare ale francizei
6. Înregistrările judiciare sau alte probleme legale implicate în franciză
7. Francizații existenți și performanța lor financiară
8. Informații despre teritoriul de franciză și restricțiile acestuia
9. Politica de publicitate și marketing a francizei
10. Condițiile de reziliere a contractului de franciză
Documentul de dezvăluire de informații într-o franciză (DDI) oferă o imagine detaliată asupra francizei și ar trebui să fie studiat cu atenție de către potențialii francizați înainte de a lua decizia de a investi în această afacere. Este important să înțelegeți toți termenii și condițiile din DDI și să solicitați clarificări din partea francizorului în cazul în care aveți întrebări sau îndoieli.
Documentul de dezvăluire de informații într-o franciză - Solicitarile legislative
In conformitate cu LEGE nr. 179 din 10 octombrie 2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, precum și pentru modificarea art. 7 pct. 15 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
La articolul 2 - aliniatul 2 si 3
(2) Francizorul furnizează viitorului francizat informații care îi permit acestuia să participe, în deplină cunoștință de cauză, la derularea contractului de franciză.
(3) Francizorul furnizează potențialului francizat un document de dezvăluire de informații, care trebuie să conțină date specifice referitoare la:
a) istoricul și experiența francizorului;
b) amănunte privind identitatea managementului francizei;
c) istoricul de litigii al francizorului și al conducerii acestuia;
d) suma inițială pe care trebuie să o investească francizatul;
e) obligațiile reciproce ale părților;
f) copii ale rezultatului financiar al francizorului din ultimul an;
g) deținerea informațiilor cu privire la unitatea-pilot.
De obicei, in manualul/manualele operațional/e se regăsesc instrucțiuni detaliate cu instrucțiuni, note și sfaturi despre modul în care conceptul de afaceri poate fi implementat cu succes. Nu de puține ori, anumite date statistice și o prezentare generală a pieței și a concurenților pot fi găsite în aceste manuale de franciză.
SISTEMELE sunt variate
Practic, orice afacere poate fi francizabilă, specialiștii contabilizând circa 100 de domenii în care se poate realiza acest lucru.
În România, din cauza unei lipse de cultură antreprenorială și a carențelor legislative, nu există cifre și statistici exacte despre numărul rețelelor care activează, dar din cercetările făcute, ar exista cca 550 de rețele. Majoritatea sistemelor de franciză se găsesc în sectorul HoReCA, al serviciilor și de retail.
Acestea includ, de exemplu, furnizorii de programe de sport și fitness, urmate de comerțul cu amănuntul, real estate și beauty. De ani de zile, sectorul dedicat industriei hoteliere, de restaurante și cafenele a cunoscut o dezvoltare importantă, multe concepte autohtone devenind lanțuri de franciză cunoscute la nivel național. Pe de
altă parte, în sectorul sănătății și educației, sistemele de franciză sunt încă la început, iar succesul practicilor medicale și al ofertelor de wellness nu a atins maximul.
Părțile interesate pot căuta un număr mare de sisteme de franciză dintr-o mare varietate de industrii folosind portalul de franciză al Asociației Române de Franciză www.franciza.org.ro și astfel pot găsi ceea ce li se potrivește mai bine. Sfatul nostru este ca, înainte să vă decideți asupra oricărui concept să analizați cu atenție ofertele și, eventul, să întreprindeți unele cercetări.