Un sistem de franciză constă dintr-un francizor cu experiență care își transmite ideea de afaceri către mai mulți francizați pentru o taxă fixă. Prin definiție, acest tip de sistem de distribuție este un parteneriat de cooperare și oferă ambelor părți anumite avantaje: Fondatorul companiei poate folosi sistemul de franciză pentru a-și răspândi conceptul de afaceri de succes pe plan geografic. La rândul lor, francizaților le este mai ușor să-și înființeze propria afacere, deoarece li se permite să adopte o idee de afaceri care a fost deja încercată și testată - dar rămânând totuși independenți din punct de vedere juridic. Acest lucru reduce, de asemenea, riscul de a vă finanța propria activitate independentă .
Cea mai distinctivă trăsătură a unui astfel de sistem în aspectul uniform. Francizorul precizează modul în care întregul sistem trebuie să se prezinte pe piață și definește identitatea corporativă. Procedurile operaționale precum managementul, politica de personal, marketingul, vânzările și controlul sunt, de asemenea, determinate în mare măsură de fondatorul companiei. Este deci necesară o standardizare a proceselor de afaceri în sistemul de franciză pentru a garanta uniformitatea mărcii și a obține astfel o valoare ridicată de recunoaștere în rândul clienților. Pentru a face acest lucru, modelul de afaceri trebuie să fie independent de o singură persoană și de condițiile regionale de mediu pentru a putea fi ușor multiplicat – la nivel național sau chiar internațional.
FRANCIZORUL CA MENTOR ÎN SISTEMUL DE FRANCIZĂ
Baza acestui sistem de distribuție este acordul de franciză , care se aplică fiecărui membru al sistemului de franciză. Aceasta reglementează acordarea de licențe, drepturi de utilizare și taxe de franciză, precum și valoarea participării francizorului la profiturile partenerilor săi. Totodată, contractul conține caietul de sarcini pentru francizați, care contribuie la standardizarea imaginii mărcii. Aceasta include concepte de marketing și publicitate care au fost deja dezvoltate, precum și cerințe pentru pregătirea personalului, contabilitate și rapoarte regulate. Înainte de a semna contractul, este indicat să solicitați consiliere și sprijin de la un avocat specializat care va revizui din punct de vedere legal toate specificațiile și condițiile.
Ca parte a contractului încheiat,Totuși, francizorul oferă partenerilor săi nu doar ideea de afaceri testată și testată și drepturile de utilizare asociate, ci și know-how, consiliere și formare continuă. Fondatorul companiei acționează ca un fel de mentor în sistemul de franciză. Sprijinul personal este completat de manualul francizorului, care este un ghid important pentru francizații din sistem. De obicei, include instrucțiuni detaliate cu instrucțiuni, sugestii și sfaturi despre cum poate fi implementat cu succes conceptul de afaceri. Nu este neobișnuit ca manualul să ofere orientare în zona de afaceri cu statistici și o privire de ansamblu asupra pieței și a concurenților.
SISTEMELE DE FRANCIZĂ SUNT POSIBILE ÎN MULTE SECTOARE
Numai în Romania există aproximativ 450 de sisteme de franciză diferite. Acest principiu de înființare a unei companii poate fi aplicat companiilor dintr-o mare varietate de industrii. Majoritatea sistemelor de franciză pot fi găsite în sectorul fast food sicel de retail. Direct în spatele lor - în funcție de numărul de sisteme de franciză - se află comerțul cu amănuntul. Multe companii din gastronomie au mulți ani de experiență ca sisteme de franciză consacrate. Numeroase restaurante au devenit rețele de restaurante cunoscute la nivel național și internațional ca sistem de franciză. În sectorul sănătății, pe de altă parte, sistemele de franciză sunt încă destul de tinere. Succesul practicilor medicale și al ofertelor de wellness ca sistem de parteneriat de vânzare nu este încă previzibil. Părțile interesate pot folosi Instrumentul de căutare a sistemelor de franciză al Asociației Romane de Franciza pentru a căuta un număr mare de sisteme de franciză dintr-o mare varietate de industrii și, astfel, pentru a găsi francizorul potrivit în Romania. Pentru a fi siguri că o idee de afaceri poate fi implementată cu succes și ca sistem de franciză, conceptul ar trebui să fie examinat în detaliu și întreprinse unele cercetări.
Pe de o parte, ajută să aruncăm o primă privire asupra situației pieței în care se află o companie. Aceasta include analiza concurenților existenți, poziția pe piață a francizorului și parteneriatele și cooperările cu alte companii. Luarea în considerare a francizaților anteriori și a numărului de locații poate oferi și informații despre succesul și gama sistemului de franciză. Dacă întreaga rețea a companiei înregistrează o creștere continuă, acesta este un semn bun pentru un viitor promițător. Este deosebit de important să aruncați o privire asupra produsului sau serviciului oferit. Potențialul francizat trebuie să fie conștient de faptul că o ofertă nouă și inovatoare trebuie mai întâi să se dovedească pe piață. Un concept de afaceri încercat și testat, pe de altă parte, ar putea deveni un model învechit în viitor. Aici este util să facem față nevoilor clienților. În acest fel, se poate estima dacă o idee de afaceri este și va rămâne sustenabilă. Practic, o ofertă care răspunde unei nevoi de bază asigură cererea pe termen lung din partea clienților și, astfel, succesul în afaceri pe termen lung.