În principiu, este posibil să înființezi o firmă de franciză în aproape orice industrie. În Romania, majoritatea sistemelor de franciză provin din sectorul hotelier și de food. Dublarea magazinelor care vând cafea, burgeri sau pizza este deosebit de populară. Pe lângă sistemele naționale de franciză precum Dabo Doner sau Mesopotania, companiile de fast-food din SUA precum McDonald's sau Subway sunt sisteme de franciză renumite la nivel național în Romania. În lista sectoarelor cu cele mai multe firme de franciză, comerțul hotelier și alimentație publică este urmat îndeaproape de comerțul specializat și cu amănuntul.

În general, furnizorii de servicii, precum și magazinele digitale sau staționare se pot extinde prin franciză - de la domeniile de sănătate, fitness și sport la tutorat, îngrijire pentru bătrâni și servicii de livrare până la vânzarea de imobile, modă sau mobilier. Cea mai importantă condiție care trebuie îndeplinită pentru o firmă de franciză este o operațiune pilot care se desfășoară deja cu succes și demonstrează competitivitatea ideii de afaceri . Pentru a putea transmite propriul concept testat tinerilor fondatori și, astfel, francizaților , viitoarea companie de franciză ar trebui să îndeplinească și o serie de criterii.

INSTRUCȚIUNI PENTRU FRANCIZAT

Pentru a înființa o companie de franciză, francizorul trebuie să definească clar obiectivele corporative în conceptul său, pe care toți francizații le pot realiza ulterior. Manualul de franciză, conține cerințe clare pentru management, marketing și personal pentru companie, ajută în acest sens. De exemplu, specificațiile pentru evenimente sau apariții la târguri comerciale sunt formulate special pentru a putea garanta un aspect uniform al întregii companii de franciză. În plus, este recomandabil să înregistrați experiențele anterioare de franciză , cunoștințele acumulate și know-how-ul în franciză în manual, pentru a facilita partenerilor dvs. să înceapă franciza. În plus, finanțarea sistemului de francizăsă fie asigurată pe termen mediu și are loc o revizuire regulată a finanțelor tuturor partenerilor de franciză . Aceasta include, de asemenea, determinarea prealabilă a cerinței de capital propriu pe care potențialul francizat trebuie să o prezinte pentru a i se permite să intre în compania de franciză. În același timp, viitorii parteneri trebuie să fie informați cu privire la taxele de licență restante care sunt necesare în plus față de capitalul propriu. Cu aceste taxe de licență, francizatul cumpără drepturile de utilizare a mărcii de la francizor – inclusiv numele, designul corporativ și produsele sau serviciile.

DIFERENȚIEREA ÎNTRE COMPANIILE DE FRANCIZĂ ȘI FURNIZORII DE LICENȚE

Cu toate acestea, trebuie făcută o distincție între o companie de franciză și un furnizor de licențe. Dacă există un acord de licență comercială, partenerul de licență al unei companii primește dreptul de a utiliza drepturile de proprietate intelectuală selectate pentru o taxă predeterminată. Acestea pot fi brevete, mărci comerciale sau software, de exemplu. Diferența față de franciză este că licențiatorul nu are alte obligații sub formă de sprijin, instruire sau alt sprijin față de partenerii săi contractuali.

Cu toate acestea, dacă pe lângă licență sunt oferite know-how de bază și asistență inițială în implementarea unei idei de afaceri , acesta este un așa-numit sistem de franciză soft. Aici are loc doar un sprijin pe termen scurt, superficial, care ar trebui să-l ajute pe licențiat să-și înceapă propria afacere . Totuși, francizorul și fondatorul companiei nu mai poate interveni ulterior în afacerile partenerului său. Cu toate acestea, franciza soft este adesea folosită doar pentru concepte de afaceri foarte simple, marje înguste sau un număr mare de parteneri de licență. Nu este neobișnuit ca un astfel de sistem de licențe să se dezvolte ulterior într-o companie de franciză.

FRANCIZORUL ASIGURĂ O COMPANIE UNIFICATĂ

Pentru ca întreaga companie să rămână de succes pe termen lung după înființarea francizei, francizorul trebuie să îndeplinească o serie de sarcini care, pe de o parte, conduc afacerea și, pe de altă parte, sprijină francizații. Chiar înainte de implementarea unui sistem de franciză, procesele operaționale trebuie să fie perfecționate și standardizate, astfel încât modelul de afaceri să poată fi dublat deloc. Toate procesele din sistemul de franciză trebuie să poată fi efectuate în același mod de către fiecare partener de franciză individual în noile locații, astfel încât compania de franciză să pară închisă și uniformă pentru cei din afară.

În timpul conducerii unei companii de franciză, activitățile importante ale francizorului includ planificarea publicității în comun - dacă este necesar în cooperare cu agențiile corespunzătoare -, cultivarea imaginii, precum și formarea și formarea continuă a francizaților proprii și a personalului acestora. Fondatorul companiei de franciză este, de asemenea, responsabil continuu pentru dezvoltarea constantă în continuare a conceptului de bază, articolelor și serviciului, precum și pentru managementul calității sistemului.

ASOCIAȚIA ROMANA  DE FRANCIZA VĂ SPRIJINĂ ÎN ÎNFIINȚAREA COMPANIEI DUMNEAVOASTRĂ DE FRANCIZĂ

Asociația Romana de Francize  oferă atât viitorilor  francizorilor, cât și partenerilor lor sfaturi cuprinzătoare și sfaturi valoroase pentru înființarea unei companii de franciză. În Forumul anual de franciză puteți face schimb de idei cu alte companii de franciză și puteți asculta vorbitori cunoscuți. În plus, asociația oferă o verificare a sistemului care servește managementului calității sistemelor de franciză. Barometrul francizei, care este creat anual, vă oferă statistici actuale pe tema francizei. În plus, Asociația Romana de Franciza permite o gamă largă de cooperări cu diverși promotori, sponsori și parteneri. Open Mind Better Future, oferă oportunități de formare suplimentară pentru întreaga industrie a francizelor din țările de limbă romană. Începeți azi și configurați-vă afacerea în franciză.