DEFINIȚIA FRANCIZEI - CE ESTE FRANCIZA?
Franciza este un sistem de distribuție bazat pe parteneriat, care permite noilor antreprenori să folosească un concept de afaceri stabilit pentru o taxă. Termenul de franciză descrie un sistem de distribuție cooperant între o companie existentă - francizorul - și unul sau mai mulți fondatori de companii - francizații . Francizorul acordă partenerilor săi de cooperare dreptul de a utiliza conceptul de afaceri pe care l-a dezvoltat pe baza unui contract de franciză . Perioada în care sistemul de franciză este operat între parteneri este determinată de francizor. Pentru această perioadă, francizatul poate folosi numele, designul și ideea de afaceriutilizate pentru a vinde bunuri sau a distribui servicii. Ideea de afaceri a fost întotdeauna testată cu succes și dezvoltată în continuare de către francizor. Atunci când începe o afacere, francizatul preia un model de afaceri care funcționează deja. În schimb, francizatul trebuie să plătească taxe - așa-numitele taxe de intrare sau de franciză - francizorului pentru a cumpăra licențele și drepturile de utilizare. În multe cazuri, francizatul plătește și o parte din profit către inițiatorul ideii de afaceri.
LEGE nr. 179 din 10 octombrie 2019 defineste astfel franciza:
Franciza reprezintă un sistem de comercializare a produselor și/sau al serviciilor și/sau al tehnologiilor, bazat pe o colaborare continuă între persoanele fizice sau juridice independente din punct de vedere juridic și financiar, prin care o persoană, denumită francizor, acordă altei persoane, denumită francizat, dreptul și impune obligația de a exploata o afacere, în conformitate cu conceptul francizorului. Acest drept autorizează și obligă pe francizat, în schimbul unei contribuții financiare directe sau indirecte, să utilizeze mărcile de produse și/sau de servicii, alte drepturi de proprietate intelectuală sau industrială protejate, know-how-ul, drepturile de autor, precum și însemne ale comercianților, beneficiind de un aport continuu de asistentă comercială și/sau tehnică din partea francizorului, în cadrul și pe durata contractului de franciză încheiat între părți în acest scop.
5 CARACTERISTICI ALE FRANCIZEI PE SCURT:
- Model de afaceri dovedit
- Sistem cooperativ de distribuție
- Utilizarea unui concept stabilit
- Înmulțirea unei idei de afaceri
- Parteneriat și succes durabil