Asociatia Romana de Franciza

SISTEME DE FRANCIZĂ

sistem de franciză

Sistem de franciză – este compus dintr-un francizor cu experiență care își transmite ideea de afaceri mai multor francizați pentru o taxă denumită taxa de intrare în rețea. 

Acest tip de licențiere trebuie să fie un parteneriat care să ofere ambelor părți anumite beneficii: prin intermediul sistemului de franciză, proprietarul know-how-ului își promovează și dezvoltă conceptul de afaceri de succes. La rândul lor, francizații au mai multe șanse de reușită decât dacă și-ar deschide propria afacere de la zero, deoarece li se permite să adopte o idee de afaceri încercată și testată.

Această colaborare se va derula pe o perioadă determinată de timp (pe durata contractului), pe parcursul căreia părțile sunt entități independene din punct de vedere juridic. 

Un sistem sau o rețea de franchising se caracterizează prin anumite trăsături, care prezintă similitudini, indiferent de domeniul de activitate.

Cea mai relevantă caracteristică a unui astfel de sistem este aceea că francizorul își impune propriile politici, cu respectarea legislației aferente, prin manualul/manualele puse la dispoziția francizaților, stabilindu-se regulile de funcționare ale întregului sistem, se definește identitatea corporativă sau de brand. Procedurile operaționale, cum ar fi managementul, politica de personal, marketing, vânzări și control, sunt în mare parte determinate de francizor. Prin urmare, este necesară o standardizare a proceselor de afaceri în sistemul de franciză pentru a garanta respectarea mărcii înregistrate, a know-how-ului și prezerva calitatea recunoscută deja de clienți. 

Nu orice afacere este potrivită francizării, chiar dacă este una de succes, întrucât modelul de afaceri trebuie fie ușor de multiplicat, să poată fi facil de transmis și de însușit de persoane care nu au aptitudini pentru acea afacere (în majoritatea cazurilor nu este necesară experiență în domeniu, francizorul făcând training de specialitate cu personalul francizaților săi), să nu depindă de factori restrictivi, cum sunt condițiile de mediu regionale, astfel încât să poată fi ușor de dezvoltat la nivel național sau chiar internațional.

Rolul FRANCIZORULUI

Relațiile francizor-francizați sunt guvernate de prevederile contractului de franciză, care este obligatoriu pentru fiecare dintre membrii rețelei. El reglementează condițiile de colaborare, ce drepturi și obligații au părțile contractante, care sunt taxele și scadența acestora, valoare redevențelor, teritoriul pentru care se acordă exclusivitatea, informații despre auditarea activității etc. 

În același timp, contractul conține specificațiile pentru francizați, care contribuie la standardizarea imaginii mărcii. Aceasta include concepte de marketing și publicitate care au fost deja dezvoltate, precum și cerințe pentru instruirea personalului, contabilitate și rapoarte periodice. Înainte de semnarea contractului, este recomandabil să solicitați sfatul și sprijinul unui avocat specialist și/sau expert contabil care va/vor verifica legal toate cerințele și condițiile.

Afaceri de succes

Prin documentul de dezvăluire de informații, potențialul francizat obține date despre ideea de afaceri, unitatea-pilot, de asemenea, know-how, consiliere și formare. 

Francizorul și echipa sa acționează și îndrumă membrii francizați, precum și personalul angajat al acestora. Suportul personal este completat de manualul/manualele de franciză, care reprezintă, după contractul de franciză, unul din pilonii importanți pe care se sprijină sistemul de franciză. 

De obicei, in manualul/manualele operațional/e se regăsesc instrucțiuni detaliate cu instrucțiuni, note și sfaturi despre modul în care conceptul de afaceri poate fi implementat cu succes. Nu de puține ori, anumite date statistice și o prezentare generală a pieței și a concurenților pot fi găsite în aceste manuale de franciză.

SISTEMELE sunt variate

Practic, orice afacere poate fi francizabilă, specialiștii contabilizând circa 100 de domenii în care se poate realiza acest lucru.

În România, din cauza unei lipse de cultură antreprenorială și a carențelor legislative, nu există cifre și statistici exacte despre numărul rețelelor care activează, dar din cercetările făcute, ar exista cca 550 de rețele. Majoritatea sistemelor de franciză se găsesc în sectorul HoReCA, al serviciilor și de retail. 

Acestea includ, de exemplu, furnizorii de programe de sport și fitness, urmate de comerțul cu amănuntul, real estate și beauty. De ani de zile, sectorul dedicat industriei hoteliere, de restaurante și cafenele a cunoscut o dezvoltare importantă, multe concepte autohtone devenind lanțuri de franciză cunoscute la nivel național. Pe de altă parte, în sectorul sănătății și educației, sistemele de franciză sunt încă la început, iar succesul practicilor medicale și al ofertelor de wellness nu a atins maximul.

Părțile interesate pot căuta un număr mare de sisteme de franciză dintr-o mare varietate de industrii folosind portalul de franciză al Asociației Române de Franciză www.franciza.org.ro și astfel pot găsi ceea ce li se potrivește mai bine.  Sfatul nostru este ca, înainte să vă decideți asupra oricărui concept să analizați cu atenție ofertele și, eventul, să întreprindeți unele cercetări.

SISTEMELE DE FRANCIZĂ

Tineți cont, în măsura în care se poate, de situațiea pieței în care se află compania francizoare. Aceasta include analiza concurenților existenți, poziția pe piață a francizorului și parteneriatele și colaborările cu alte companii. O privire asupra francizaților anteriori și numărul de locații poate oferi, de asemenea, informații despre succesul și versatilitatea sistemului de franciză. Dacă întreaga rețea arată o creștere continuă, acesta este un semn bun pentru un viitor promițător. 

Este deosebit de important să aruncați o privire asupra produsului sau serviciului oferit, al clientelei acesteia. Potențialul francizat ar trebui să fie conștient de faptul că o ofertă nouă și inovatoare trebuie să se dovedească viabilă mai întâi pe piață. Un concept de afaceri încercat și testat, pe de altă parte, ar putea deveni un model învechit în viitor.

În acest fel se poate evalua dacă o idee de afaceri este și va rămâne durabilă. Practic, o ofertă care răspunde unei nevoi de bază asigură cererea pe termen lung a clienților și, astfel, succesul pe termen lung al afacerii în franciză.

CE SISTEM DE FRANCIZĂ vi se potrivește

Doriți să profitați de avantajele unui parteneriat în franciză și să deveniți independenți în calitate de francizați? Sunteți în locul potrivit, întrucât informațiile oferite de ARF vă pot ajuta să vă fundamentați deciziile după ce aflați mai multe informații despre legislație sau alte detalii utile.

De asemenea, prin cursurile dedicate managerilor în franciză aveți ocazia să vă specializați în acest domeniu de nișă.

De asemenea, în portalul www.franciza.org.ro aveți ocazia să intrați direct în legătură cu francizorul sau master francizatul utilizând unelte de căutare specifice, utilizând formularul de contact sau datele de contact furnizate. . 

NOU : la rubrica Francize din străinătate veți găsi sisteme de franciză care doresc să se extindă în România. 

Vă dorim mult succes în selectarea sistemului potrivit!
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Francizare Afacere 728x90