ÎNFIINȚAREA UNEI COMPANII FRANCIZATE

  • By
  • 0 Comments
  • 08/10/2020

Așa cum menționam anterior, în principiu, este posibilă înființarea unei companii de franciză în aproape orice industrie. În țara noastră, majoritatea sistemelor de franciză provin din sectoarele hotelier și catering. Francizele care vând cafea, burgeri, shaorma sau pizza sunt deosebit de populare. În plus față de sistemele naționale de franciză, cum ar fi Mesopotamia, Dabo Doner, companiile de fast-food din SUA, cum ar fi McDonald’s, KFC, Pizza Hut sau Subway, sunt cunoscute la nivel național ca sisteme de franciză bine cunoscute. În lista industriilor cu cele mai multe companii de franciză, industria hotelieră și de catering este urmată îndeaproape de comerțul specializat și cu amănuntul.

În general, furnizorii de servicii, precum și magazinele fie ele normale sau online (digitale) se pot extinde prin francizare – de la domeniile sănătății, fitnessului și sportului la școlarizare, îngrijirea persoanelor în vârstă și servicii de livrare până la vânzarea de bunuri imobiliare, modă sau mobilier. Cea mai importantă condiție pe care o companie francizoare trebuie să o îndeplinească este unitatea-pilot, în care se testează conceptul, ca să se dovedească succesul ideii de afaceri. Pentru a putea transmite un concept propriu, încercat și testat, francizaților , compania francizoare trebui să îndeplinească și o serie de alte criterii.

MANUALUL sau manualele de FRANCIZĂ

Francizorul trebuie să-și definească foarte clar conceptul și obiectivele corporative, pe care toți francizații le pot atinge ulterior. Toate manualele ce aparțin pachetului de franciză conțin cerințe clare pentru management, marketing și personal, pentru  noua companie francizată. De exemplu, specificațiile pentru participarea la evenimente sau târguri sunt formulate special pentru a putea garanta un aspect uniform pentru întregul sistem de franciză. 

În plus, orice sistem de franciză trebuie să dispună de un cash flow, căzând în sarcina francizorului estimarea capitalului necesar funcționării corespunzătoare a francizei. Ideal ar fi ca aceste resurse să fie verificate periodic. De asemenea, determinarea prealabilă a cerințelor de capital pe care potențialul francizat trebuie să le aibă pentru a fi permis să se alăture companiei francizoare se va indica încă din documentul de dezvăluire de informații. 

DIFERENȚA ÎNTRE COMPANIILE FRANCIZOARE ȘI FURNIZORII DE LICENȚĂ

Trebuie făcută o distincție precisă între o companie de franciză și un furnizor de licențe. Dacă există un acord de licență comercială, partenerul de licență al unei companii primește dreptul de a utiliza drepturile de proprietate selectate pentru o taxă stabilită anterior. Aceasta poate fi, de exemplu, un brevet, o marci comercială sau software. Diferența față de o franciză este că licențiatorul nu are alte obligații sub formă de sprijin, instruire sau alt sprijin față de partenerii săi contractuali.

Cu toate acestea, dacă, pe lângă licență, sunt furnizate cunoștințe de bază și ajutor inițial pentru implementarea unei idei de afaceri, acesta este un așa-numit sistem de franciză software. Intervine deci un sprijin superficial pe termen scurt, care este destinat să ajute licențiatul să își înceapă propria afacere. Francizorul nu mai poate interveni ulterior în afacerea partenerului său. Cu toate acestea, o astfel de franciză este adesea utilizată numai pentru concepte de afaceri foarte simple, cu marje înguste sau un număr mare de parteneri de licență. Nu este neobișnuit ca un astfel de sistem de licențe să se dezvolte ulterior într-o companie francizoare.

FRANCIZORUL ASIGURĂ dezvoltarea uniformă a sistemului de franciză

Pentru ca un sistem de franciză să aibă succes pe termen lung, francizorul trebuie să îndeplinească o serie de sarcini care, pe de o parte, să promoveze afacerea și, pe de altă parte, să susțină francizații. Înainte de implementarea unui sistem de franciză, procesele operaționale trebuie perfecționate și standardizate, astfel încât modelul de afaceri să poată fi duplicat. Toate procesele din sistemul de franciză trebuie să poată fi derulate în același mod de către fiecare partener, în oricare dintre locații, astfel franciza să aibă un aspect uniform.

O altă măsură este aceea de a organiza campanii de marketing, prin care francizorul va planifica publicitatea pentru întreaga rețea; dacă este necesar, se va apela la cooperare cu agenții corespunzătoare de advertising, pentru cultivarea imaginii. De asemenea, francizorul va asigura formarea și educația continuă a francizaților și a personalului acestora, fiind una printre cele mai importante obligații ale francizorului. 

Francizorul va fi, de asemenea, responsabil pentru dezvoltarea continuă a conceptului de bază, a produselor și a serviciilor, precum și pentru managementul calității sistemului de franciză.

ASOCIAȚIA Română DE FRANCIZĂ VĂ SPRIJINĂ ÎN derularea afacerii dvs

Asociația Română de Franciză oferă atât francizorilor, cât și partenerilor lor sfaturi complete și valoroase privind înființarea și funcționare unei firme. Specialiștii noștri juriști vă pot consilia în acest domeniu, iar auditorii de pe site vă pot ajuta la realizarea auditului anual cerut de francizor.

În plus, platforma noastră de cursuri online, în limba engleză, vă oferă șansa ca, la prețuri accesibile, să avansați profesional sau să vă specializați în anumite domenii conexe domeniului dvs de activitate, așa că nu ezitați să ne vizitați pe www.europeanfranchiseacademy.org