Franciza de tip restaurant – Fie ca vorbim de super branduri ca McDonalds (cu peste 300.000 de locatii la nivel mondial si un numar de cca. 27 de milioane de clienti deserviti in fiecare zi) sau de restaurante autohtone mai putin celebre evident, dar cu o ascensiune vizibila in ultima perioada (mai ales in zona de fast food), francizele din domeniu au avut o evolutie interesanta in tara noastra.

Mai jos vom prezenta, succinct, cateva plusuri si minusuri ale acestui tip de concepte la cheie.

1.Costurile

Dezavantaje

Este evident ca o franciza de tip restaurant implica un nivel de investitii care depaseste cateva zeci de mii de euro, de regula. De la taxa de intrare in retea, in cuantum de mii sau zeci mii de euro, pana la cheltuielile privind inchirierea si amenajarea spatiului, echiparea bucatariei, angajarea si instruirea personalului, in functie de dimensiuni dar si de valoarea brandului, costurile pot fi cuprinse intre cateva sute de mii sau chiar milioane de euro.

Pentru un tanar antreprenor, aceste costuri pot fi prohibitive, mai ales ca este destul de delicat sa iei un imprumut bancar pentru un start-up, bancile refuzand sa isi indrepte atentia spre crearea unor programe privind acordarea de credite pentru achizitionarea unei francize.

Avantaje

Primind un concept la cheie, in care s-au investit anterior sume de bani in cercetare si dezvoltare, francizatul nu mai are nici grija testarii unor retete, nici pe cea a designului, ori a instruirii personalului. De asemenea, designul localului si amenajarea bucatariei sunt facute dupa planurile elaborate de francizor si nu se mai pierde timpul cu elaborarea unora noi.

2.Experienta anterioara

Dezavantaje

Sunt francizori care selecteaza doar acei candidati care au lucrat in domeniu HoReCa sau, in anumite cazuri, limiteaza aria cautarilor la proprii lor angajati, acestia devenind, ulterior, francizati ai retelei.

Avantaje

Sunt francizori care nu sunt interesati de experienta anterioara a francizatilor, insa contractul de franciza poate cere un manager de restaurant, in anumite conditii.

Franciza de tip restaurant, argumente pro si contra

3.Spatiul

Dezavantaje

Cerintele privind locatia pot fi destul de greu de respectat, intrucat ele trebuie sa fie conforme cu instructiunile francizorului privind vadul comercial,  dimensiunile, numarul de locuri de parcare.

Avantaje

Francizorul impune aceste specificatii tocmai pentru a asigura succesul unitatii francizate, fiind foarte important numarul de personae care trec prin zona si pot devein client etc.

4.Pastrarea retetelor

Dezavantaje

Meniul indicat in manualul/manualele de franciza trebuie respectat intocmai, intrucat francizatul nu are vreo putere de decizie asupra retetelor, neputand sa le inlocuiasca sau sa le modifice.

Avantaje

Sunt retete testate, care si-au dovedit viabilitatea in timp; in cazul conceptelor internationale, uneori se pot adapta anumite ingrediente la gusturile locale.

5. Numarul de locatii

Dezavantaje

Sunt francizori care pot impune deschiderea unui numar de locatii intr-un interval de timp, Taco Bell si Dunkin Donuts fiind un exemplu graitor intrucat primul cere deschiderea a trei locatii in trei ani, iar al doilea cinci in acelasi timp. Cerinta inseamna, categoric, costuri mai mari.

Avantaje

Un numar de restaurante mai mare de cifra unu, aduce, pe langa responsabilizarea francizatului, si o potenta financiara, deci incasari si profit sporit pentru acesta. In plus, uneori locatiile pot fi deschise fara costuri suplimentare de tipul taxei de intrare in franciza, care se poate achita doar o singura data.

6.Pastrarea identitatii vizuale

Poate fi perceputa atat ca un minus cat si ca un plus: intrucat toate restaurantele arata relativ identic, francizatul nu are niciun fel de contributie la felul in care este amenajat localul respectiv. Dezavantajul principal vizeaza faptul ca francizatul nu poate interveni asupra amenajarii spatiului, iar avantajul ar fi acela ca, pentru client, este un reper vizual important, acesta stiind ca oriunde intra, indiferent de localitate sau de tara ori de continent, va regasi atmosfera familiara, calitatea si produsele cu care este obisnuit.

7.Operatiunile zilnice

Dezavantaje

Ca orice alta franciza, si restaurantele trebuie sa respecte rutina impusa de manuale, de regulile si normele de igiena alimentara, fara sa se abata de la instructiunile primite de la francizor prin intermediul sesiunilor de instruire profesionala.

Avantaje

Regulile stabilite de francizor au fost elaborate in timp, sunt o consecinta a eforturilor materiale si umane ale francizorului, care a investit sume importante de bani pentru imbunatatirea know how-ului, astfel incat sa asigure o rata cat mai mare de succes, indiferent de locatie, iar nerespectarea lor poate avea consecinte neplacute sau grave asupra intregii retele.

Daca va ganditi sa achizitionati o franciza din domeniu, cantariti cu grija toate argumentele, analizati atent piata si verificati daca exista eventuali competitori in orasul sau teritoriul unde doriti sa deschideti locatia, intocmiti un plan de afaceri si nu va grabiti sa luati o decizie pana nu ati facut o lista cu avantajele si dezavantajele implicarii dvs.

Franciza de tip restaurant, argumente pro si contra

Pin It on Pinterest

Shares