Franciza este o strategie de dezvoltare a unei afaceri. Este o formă de comert care pune în legatura un francizor – proprietar al unei marci si detinator de know-how – si un comerciant independent care se numeste francizat. Pentru proprietarul afacerii, franciza este un mod de extindere a afacerii. Pentru francizat, este o oportunitate de a deschide si a conduce o afacere sub o marca recunoscuta.

Informati-va despre franciza, inainte de a o cumpara.

Stiti cum functioneaza franciza la care va ganditi sau pur si simplu va place ideea?  Inainte a va investi banii intr-o noua afacere, fie ca este ofranciza, fie ca plecati de la zero, ar fi bine sa o cunoasteti bine.

Cele mai multe francize din Romania s-au dezvoltat in domenii precum servicii personale, comert si fast food, dar francizarea continua sa creasca si sa se extinda in zona profesiilor liberale. Doctori, dentisti, contabili sau opticieni au creat si dezvoltat sisteme de franciza. Inainte de orice, insa, trebuie sa raspundeti doua la intrebari-cheie:

  • Ce vreti sa faceti?
  • Ce va permiteti sa faceti?

Chiar daca riscurile sunt mult mai mici in cazul achizitionarii unei francize, amintiti-va ca, de fapt, cumparati o afacere. Cand vine vorba de franciza, invatarea din mers si (exclusiv) din proprie experienta va poate  costa foarte mult.

Chiar si in situatia in care va este familiar domeniul respectiv de activitate, trebuie sa va  documentati pentru a putea alege cel mai bun francizor de pe piata respectiva.

Franciza- evaluarea afacerii

Natura mecanismului de francizare usureaza efortul cumparatorului de a face o evaluare  corecta a acesteia. Este o idee buna sa cereti opinia altor cativa proprietari de afaceri francizate din acelasi lant, pentru a obtine informatii „din interior”. Daca e posibil, vizitati sediul central al companiei,  pentru a va asigura ca sunteti pe aceeasi lungime de unda.

Va trebui, de asemenea, sa angajati un avocat specializat in franciza, care sa examineze  acordul sau contractul de francizare, precum si documentele puse la dispozitie de  companie. Aceste informatii trebuie analizate cu atentie, deoarece includ date financiare  curente si istorice, nivelul comisioanelor percepute, precum si informatii despre  eventualele litigii.

Locatia este un aspect foarte important pentru multe francize. Este important sa aflati de la francizor care sunt criteriile stabilite de el pentru alegerea a locatiei celei mai potrivite  pentru desfasurarea afacerii. Multe francize depind foarte mult de traficul pietonal, altele, de traficul auto. Unii francizati au nevoie de multa publicitate.

ATENTIE la locatia in achizitionarea unei afaceri in franciza

In achizitionarea unei francize, un factor hotarator il reprezinta alegerea locatiei.

Aceasta este determinata de mai multi factori:

  • dezvoltarea economica a zonei,
  • populatia si puterea ei de cumparare,
  • felul in care aceasta se incadreaza in profilul clientului pentru franciza respectiva,
  • infrastructura, specializarea si calificarea fortei de munca, traficul etc.

Luati in calcul faptul ca unii francizori aloca noile contracte de franciza in functie de „ariile de marketing”, adica zone geografice care conicid cu anumite felii din piata. In functie de zona in care vreti sa deschideti franciza, francizorul poate cere sa semnati un acord de dezvoltare, care stipuleaza cate unitati puteti deschide in fiecare an de contract.

Costul si finantarea afacerii

 Suma necesara cumpararii unei francize poate fi prohibitiva pentru micul antreprenor. In  general, costurile aferente deschiderii unei asemenea afaceri variaza intre 15.000 si  250.000 de euro, uneori chiar mai mult. In afara de aceasta, francizatul plateste anual  intre 3% si 7% francizorului, sub forma de comision. Cam jumatate dintre francizori acorda sprijin financiar pentru francizati. Pe de alta parte, bancile sunt, in general, mai deschise fata de finantarea unei francize decat in cazul unei afaceri independente din acelasi sector de activitate, deoarece rata de succes este mai mare. Ca urmare, daca franciza este internationala si are o reputatie solida, ca KFC, SUBWAY, McDonald’s, bancile vor fi dispuse sa va acorde creditul.  Pentru francizele mici, de obicei sursa de finantare o reprezinta disponibilitatile personale.

DEZVOLTAREA AFACERII SI IMPLEMENTAREA EI IN FRANCIZA

Exista numeroase avantaje pentru detinatorii de francize, insa punctele forte pot  fi vazute foarte bine si ca dezavantaje. Din moment ce este vorba de un lant care ofera  aceleasi produse sau servicii in toata reteaua, marja de libertate pe care o are un antreprenor independent este mult redusa. Pe scurt, un francizor este obligat sa urmeze ordinele „de la francizor”, sa pastreze consecvent calitatea produselor, sa respecte intocmai strategia de marketing etc. Francizorii nu doresc sa intre in afaceri cu antreprenori cu prea multa initiativa, ci oameni „de sistem”, devotati produsului.

Inainte de a cumpara o franciza, mai trebuie sa luati in considerare costul iesirii din afacere.

Pin It on Pinterest

Shares