NOUTATI PRIVIND LEGISLATIA IN FRANCIZA

Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a semnat joi, 10 octombrie a.c
Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanței Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, precum şi pentru modificarea art. 7 pct.15 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (PL-x 37/11.02.2019)

Parteneri ARF

Intrebari inainte de a cumpara o afacere de succes Afacere de succes, trebuie fundamentată, mai întâi, apoi verificată în practică pe un număr suficient de cazuri cu privire la organizarea ei, cu privire la cunoaşterea pieţei, a atitudinii adoptate în relaţiile de afaceri, în dimensionarea elastică a serviciilor, în special al...

Evaluarea Riscului

Romania este la început în domeniul francizelor. Desigur, are o crestere impresionanta în ultimii 2 ani, si deja oferta de francize este diversa. În evaluarea riscului, primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa limitezi domeniul. Un început este sa excluzi domeniile care nu ti-au placut niciodata. Chiar daca statisticile sunt pozitive, daca o afacere nu este interesanta pentru tine, evit-o. Apoi elimina afacerile pe care nu ti le permiti. O data ce ai limitat alegerile tale la un numar realizabil, trebuie sa evaluezi candidatii ramasi bazati pe risc.
Evaluarea pe care o faci pentru a vedea daca o franciza specifica poate esua, ia în considerare factorii de risc: performanta financiara, longevitatea, marimea, cifra de afaceri, managementul, istoria altor francize, sprijinul şi termenii contractului. Luate ca un întreg, acestea furnizeaza masuratori excelente ale riscului.
Pentru sprijin poti contacta Asociatia Romana de Franciza.

ARF – BENEFICII PENTRU FRANCIZORI si MASTER FRANCIZATI

ASOCIATIA ROMANA DE FRANCIZA – BENEFICII PENTRU FRANCIZATI

ASOCIATIA ROMANA DE FRANCIZA – BENEFICII PENTRU PROFESIONISTI

ARF – BENEFICII PENTRU PRODUCATORI SI DISTRIBUITORI

Cateva dintre beneficiile francizarii

Una dintre caracteristicile de baza ale sistemului de franciza este replicabilitatea. Aceasta înseamna ca afacerea pe care dorim sa o francizam sa fie constituita astfel încît sa poata fi copiata de cît mai multe ori, în cît mai multe locatii diferite. 

Scopul final al unei francize este acela de a aduce profit

Va rugam sa completati formularul in vederea determinarii eligibilitati francizarii afacerii dvs (click aici)

informatii Utile

Acordurile de franciza contin licente de drepturi de proprietate intelectuala cu privire la mărci de comert sau semne distinctive si know-how pentru utilizarea si distributia bunurilor. Drepturile de proprietate intelectuala ajută francizatul sa revanda produsele pe care i le furnizeaza francizorul sau un furnizor desemnat de acesta din urma sau să utilizeze aceste produse si sa vanda bunurile sau serviciile care rezultă din acestea. Know-how”-ul desemneaza, in mod normal, un ansamblu de informatii tehnice care sunt secrete, substantiale si identificate.

Reteaua de franciza cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale între un francizor si mai multi beneficiari, în scopul promovarii unei tehnologii, unui produs sau serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu. Toate datele furnizate de francizor trebuie confruntate cu realitatea si , pe cat posibil ,verificate. Inainte de a semna contractul, francizatul trebuie sa se asigure ca francizorul dispune de servicii de consultanţta pentru francizaţi .De asemenea, trebuie să existe un echilibru economic între francizor si francizat, astfel ca, din punct de vedere juridic, nici una dintre parti nu trebuie sa fie în inferioritate, caz în care francizorul nu va putea sa-si schimbe in mod fundamental strategia , fara o consultare prealabila cu membrii retelei de francizati. Termenul „secret” semnifica faptul ca un „know-how”, considerat in ansamblul sau, ori in configuratia si asamblarea precisa a elementelor sale, nu este, in mod general, cunoscut sau usor de obtinut.

Termenul „substantial” semnifica faptul ca un know-how inglobeaza informatii care trebuie sa fie folositoare. Termenul „identificat” semnifica faptul ca know-how-ul este descris sau inregistrat intr-o asemenea maniera incat sa fie posibil de verificat daca indeplineste criteriile de secret si de substantialitate. Know-how-ul nu trebuie sa fie accesibil tertilor care nu apartin retelei de franchise. El trebuie sa fie identificat în contractul, într-un document separat sau sub orice alta forma adecvata.

Informaţiile precontractuale -IP (de obicei IP este actualizat in fiecare an). Numerosi francizori indica doar soldul, fara sa precizeze numarul iesirilor din retea. Potentialul francizat trebuie sa acorde atentie cazurilor in care o retea deschide multe puncte de vanzare într-un interval scurt. De asemenea , trebuie sa solicitate informatii despre relatiile pe care francizorul le are cu ceilalti francizati. Acele informatii permit sa se verifice seriozitatea retelei , iar principalele criterii de analiza sunt transparenta francizorului in privinta rezultatelor financiare , precum si strategia folosita de acesta .

Franciza o afacere de succes

Francizor - francizat - reteaua de franciza - unitatea pilot

Francizorul este un profesionist care:

    a) este titularul drepturilor asupra unei marci înregistrate sau a oricarui alt drept de proprietate intelectuala sau industriala; drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza;
    b) conferă dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
    c) asigura francizatului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii înregistrate;
    d) utilizează personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului;
    e) demonstreaza aplicarea concreta a cunostintelor pe care le detine, în cadrul unei unitati-pilot; obiectivele principale ale unitatii-pilot sunt testarea si definitivarea formulei de afaceri.

Francizatul este un profesionist, persoana fizica sau juridica, selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de catre francizori.

Reteaua de franciza cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale între un francizor si mai multi francizati, în scopul promovarii unei tehnologii, unui produs sau serviciu, precum si pentru dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu. Francizatul este sustinut de catre francizor, prin aportul continuu de asistenta comerciala si/sau tehnica, în cadrul si pe durata contractului de franciza încheiat între parti.

Unitatea-pilot este echivalentul unui prototip, avand scopul de a asigura cea mai facila cale de aplicare în practica a retetei de succes a francizorului, de a testa sistemul de franciza si infrastructura acestuia, servind proiectarii programului de franciza si elaborarii manualelor de instruire si a operatiunilor zilnice.