Branding reprezintă procesul de creare și gestionare a unei identități vizuale, verbale și emoționale pentru o companie sau un produs. Aceasta include elemente precum numele, logo-ul, culorile, fonturile și sloganul, care sunt utilizate pentru a diferenția produsele sau serviciile unei companii de cele ale concurenților și pentru a crea o relație emoțională cu consumatorii.
AFACEREA MEA ARE NEVOIE DE UN BRAND?
Branding-ul poate ajuta la construirea unei imagini puternice și pozitive a companiei și poate fi un factor-cheie în creșterea loialității și a succesului afacerii.
A construi un brand inseamna :
A transmite un mesaj despre un produs, intr-un mod e?cient, astfel incat consumatorii sa il asocieze imediat cu nevoile lor.
Fiecare business beneficiaza de un brand, chiar daca acesta nu este tratat asa chiar de la inceput. Clientii tai existenti si potentiali au deja o anumita perceptie asupra a ceea ce reprezinta afacerea ta pentru ei.
Brandurile contribuie la cresterea cifrei de afaceri prin incurajarea loialitatii clientilor. Daca mediul de afaceri in care activezi este caracterizat printr-o dinamica accelerata a schimbarii, un brand ofera incredere consumatorilor sai.
DE CE AM AVEA NEVOIE SA CREAM UN BRAND PENTRU AFACERILE NOASTRE?
Ne asigura diferentierea
Posibilitatea de a te diferentia de competitie reprezinta principalul motiv pentru care trebuie sa-ti dorești crearea propriului brand. Daca operezi intr-o piata aglomerata, trebuie sa cauti constant modalitati de a fi recunoscut. Brandul te poate ajuta sa scoti capul din multime – exista multe tipuri de creioane mecanice, insa doar unul este Rotring.
Un marketing mult mai eficace si eficient
Un alt argument în favoarea construirii unui brand este acela de a-ti transforma forta de vanzare intr-un instrument mult mai eficace si eficient. Imagineaza-ti cum ar fi daca nu ai consuma 50% din timp cu un nou prospect pe explicatii legate de cine esti, ce faci si cum urmeaza sa-i rezolvi nevoia.
Cum ar fi daca brandul ar comunica toate aceste lucruri pentru tine? Super, nu? Astfel, vei putea sa petreci 100% din timp concetrandu- te efectiv pe vanzare. Un alt bene?ciu al brandingului rezida in efectul de multiplicare – tot efortul pe care decizi sa-l investesti pentru a spori awarness-ul brandului prin intermediul promovarii si marketarii sale in fata publicului tinta isi transfera in mod automat efectele asupra produselor si serviciilor oferite.
Astfel, atunci cand iti promovezi brandul, iti vei promova, in mod mai mult sau mai putin direct, toate produsele sau serviciile din portofoliu. O alta situatie in care brandul isi justifica prezenta este aceea in care nu exista nici un alt punct de diferentiere fata de concurenta iar consumatorii se confrunta cu o paleta larga de furnizori la
care pot apela.
In acest caz, consumatorii vor alege intotdeauna produsul/serviciul brand-ului care simt ca li se potriveste cel mai bine.
Compatibilitatea ta cu consumatorul este tradusa si comunicata cu ajutorul brandului. Un brand trebuie sa transmita cu claritate cine esti, cu ce te ocupi si cum procedezi in activitatea ta. El are sarcina de a comunica toate aceste lucruri si, in acelasi timp, de a se dovedi relevant pentru consumatori si de a construi credibilitate.
Brand evaluarea afacerii.
Inainte de a trece efectiv la dezvoltarea identitatii de brand, primul pas pe care trebuie sa-l parcurgi este cel al evaluarii afacerii si al modului in care aceasta functioneaza. Care este mesajul pe care doresti si esti capabil sa-l transmiti in mod constant targetului tau? Fii cat mai obiectiv si realist cu putinta in raspunsurile oferite!
Pentru aceasta evaluare a afacerii, exista cinci arii recomandate a fie luate in considerare:
- defnirea competentelor de baza sau cheie pentru afacere, produs sau serviciu – acestea reprezinta lucrurile pe care le realizezi pentru client si nu neaparat ceea ce faci. De exemplu, competenta de baza al unui magazin de vinuri este aceea de a vinde vinuri pe care clientii sa le savureze – nu doar sa vanda vinuri.
- evaluarea clientilor existenti si identificarea celor potentiali – investigheaza cu atentie ce anume le place si care sunt lucrurile care ii deranjeaza. De exemplu, daca sunt adeptii preturilor competitive, este inutil sa te prezinti drept un furnizor cu o politica de preturi premium practicata fata de produse pe care le ofera si concurentii tai la preturi mult mai mici.
- identificarea perceptiei clientilor si angajatilor vis-a-vis de business-ul tau. Este un brand de incredere? Grijuliu?
Ieftin? Scump? De lux? Mai tarziu, aceste raspunsuri emotionale (valorile brandului) vor sta la baza mesajului de brand.
- defnirea calitatii percepute a afacerii – respectiv, cat de favorabil este vazuta afacerea ta de catre public.
Au consumatorii incredere in afacerea, produsul sau serviciul oferit?
Stiu cu exactitate ce anume face afacerea/serviciul/ produsul pentru ei?
La ce anume se gandesc atunci cand le este rostit numele afacerii tale?
Un nivel scazut al calitatii percepute va restrictiona sau deteriora afacerea. Un nivel crescut al calitatii percepute iti pune la dipozitie o adevarata platforma de lansare si crestere.
- dezvoltarea afacerii – imagineaza-ti cat de mult poate creste afacerea pornind de la perceptia actuala a clientilor.
Modul in care iti poti dezvolta oferta este conectata la brandul actual. De exemplu, un butic specializat in vanzarea de sandviciuri poate sa aiba in vedere punerea spre vanzare a unor prajituri sau biscuiti facuti ca la mama acasa, fara a-si abandona competentele de baza. Insa, dacă acelasi butic, incepe sa vanda mancare semipreparata congelata, el se indepartează de brandul său.