Planificarea strategica a resurselor umane la afacerile in franciza

Prin intermediul diferitelor strategii firmele in franciza incearca sa-si contureze calea sau modalitatea prin care isi pot asigura indeplinirea obiectivelor organizationale, precum si permanenta adaptare la schimbare. Strategiile din domeniul resurselor umane desemneaza ansamblul obiectivelor pe termen lung privind resursele umane, principalele modalitati de realizare a acestora si resursele necesare, care asigura ca structura, valorile si cultura organizatiei, precum si utilizarea personalului acesteia vor contribui la realizarea obiectivelor generale ale companiei in franciza. Resursele umane trebuie sa porneasca atat de la obiectivele organizationale, cat si de la continutul managementului resurselor umane si sa foloseasca o metodologie de investigare adecvata care sa asigure o directonare ratională a eforturilor din acest domeniu de activitate.

Aspectele esentiale care au un impact puternic asupra strategiilor din domeniul resurselor umane se refera la:

  • intentiile de crestere, integrare, diversificare sau concentrare, precum si de dezvoltare a pietei/productiei;
  • propunerile privind cresterea competitivitatii sau eficacitatii organizationale (retelei de franciza);
  • necesitatea de a dezvolta o cultura pozitiva, orientata spre performanta
  • alti factori de mediu extern (oportunitati sau amenintari) care pot avea influenta asupra organizatiei (interventii guvernamentale, legislatie europeana, concurenta etc.);
  • factori de mediu interni (lucrul in echipa, comunicatiile, implicarea sau antrenarea personalului etc.);
  • in cadrul unei companiei nu exista o singura strategie in domeniul resurselor umane;
  • strategia globala a organizatiei poate avea o influenta mare asupra strategiilor din domeniul resurselor umane, insa ea constituie doar un singur factor.

Indiferent de domeniile in care pot fi dezvoltate strategii de personal (asigurarea cu personal, dezvoltarea angajatilor, recompensa angajatilor, evaluarea performantelor) obiectivele strategice care se au in vedere sunt:

  • satisfacerea necesarului de resurse umane al organizatiei pentru o perioada viitoare (de regula, 4-5 ani);
  • mentinerea remuneratiilor la un nivel suficient de mare pentru recrutarea, pastrarea si motivarea salariatilor;
  • realizarea unor relatii armonioase intre manageri francizorului si cei aflati in raspunderea acestora;
  • asigurarea mijloacelor si dotarilor necesare pentru a se mentine si perfectiona cunostintele si competentele salariatilor atat la francizor cat si la francizat;
  • asigurarea unui sistem corespunzator de comunicare intre francizor si francizat;
  • asigurarea mecanismelor necesare pentru a permite companiei sa faca fata schimbarilor la nivelul resurselor umane.

Strategiile de personal se stabilesc dupa ce se cunoaste strategia globala a organizatiei, avandu-se in vedere conditiile concurentiale sau evolutiile contextuale. Deci, ele au un caracter derivat, sunt strategii partiale, pentru ca sunt elaborate pentru anumite domenii specifice ale firmei, antreneaza obiective adecvate si resurse mult mai mici decat strategia globala.

TIPURI DE STRATEGII IN DOMENIUL RESURSELOR UMANE – AFACERI IN SISTEM FRANCIZA

Strategiile din domeniul resurselor umane sunt foarte diverse, ele putand fi grupate in functie de mai multe criterii. Astfel, in functie de gradul de dependenta fata de strategia organizatiei se disting t rei tipuri de strategii de personal:

  • Strategia de personal orientata spre investitii – are in vedere deciziile privind investitiile din cadrul firmei.
  • Strategia de personal orientata valoric – are in vedere respectarea intereselor, sau aspiratiilor, concomitent cu folosirea corespunzatoare a potentialului acestuia.
  • Strategia de personal orientata spre resurse. In cadrul acestei strategii, resursele umane sau posibilitatile de asigurare cu personal influenteaza considerabil continutul strategiei globale a companiei.

Planificarea strategica a resurselor umane

Planificarea resurselor umane este o activitate strategica, adica are ca scop asigurarea de resurse pe termen indelungat. Ea reprezinta orice efort rational si planificat destinat sa asigure:

  • recrutarea unui numar suficient de personal adecvat;
  • pastrarea in organizatie a personalului recrutat;
  • un grad optim de utilizare a personalului;
  • imbunatatirea performantei angajaţilor;
  • eliberarea de pe post a angajatilor, dupa necesitati.
Afacerile in franciza, managementul resurselor umane

Pin It on Pinterest

Shares