Afacere in sistem franciza – se deschide atunci când francizorul autorizează un francizat să utilizeze marca şi metodele sale de organizare a afacerii.

Francizatul este de acord să funcţioneze conform condiţiilor stipulate în contractul de franciza. Francizorul acorda francizatului sprijin şi asistenţă în deschiderea şi derularea afacerii. În contrapartidă, francizatul plăteşte francizorului o taxă de intrare în reţeaua de franciza şi o taxă periodică (numită redevenţă – royalties).

Majoritatea oamenilor care cochetează cu franciza ȋncearcă să descopere  argumentele pro şi contra ideii de a avea propria afacere. Raspunsul obţinut variază ȋn funcţie de gradul de implicare şi aşteptările fiecărui individ.

Pentru unii oameni doar ideea de a fi proprii lor şefi este o adevărată ȋncântare, ȋn timp ce alţii visează la adevărate succese financiare. Adevărul de care este ȋnsă important să ţinem cont este că rareori ȋntr-o afacere le vom putea „obţine şi face pe toate” ȋntr-o perfecţiune totală.

Motivele cele mai des enunţate ȋn justificarea deciziei de a demara o afacere in franciza sunt următoarele:

  •  A fi propriul şef sau a crea propriul loc de muncă;
  • Căutarea unei alternative pentru cariera actuală;
  • O mai bună utilizare a abilităţilor şi cunoştinţelor;
  • Sesizarea unei oportunităţi de introducere al unui serviciu/produs pe piaţă;
  • A profita de avantajele unei oportunităţi de afacere;
  • A câştiga mai mulţi bani.

Nu există reţete simple şi standard care să-ţi garanteze demararea unei afaceri de succes. Este recomandat ca ȋnainte de a te arunca ȋn lumea ȋntreprinzătorilor să ȋncerci să cercetezi ideea de afaceri pe piaţă, să creezi un plan de afaceri şi o strategie de funcţionare şi să rezolvi detaliile finaciare. Dacă ai ȋncrederea că poţi avea o afacere de succes, vei ȋncepe să realizezi planul de afaceri iar după ce vei parcurge toate etapele sale de cercetare şi planificare, vei avea ȋncă două răspunsuri de oferit: dacă ȋntr-adevăr consideri că antreprenoriatul ţi se potriveşte şi dacă ideea ta de afaceri este realizabilă. Este mult mai uşor să spui stop ȋnainte decât după ce ai cheltuit bani.

Principalele greşeli pe care un francizat riscă să le facă la demararea unei afacere in franciza sunt:

  1. Supraevaluarea potenţialului de afaceri – nu te lansa ȋntr-o afacere dacă nu deţii cunoştinţe temeinice ȋn domeniul respectiv. Ideal este să demarezi o afacere ȋn franciza in zona economică pe care, profesional, o stăpâneşti cel mai bine.
  2. Nu cunoşti particularităţile pieţei  – ȋncă de la ȋnceput, afacerea ta trebuie să se identifice cu o nevoie a pieţei. Identifică avantajele competitive ale business-ului tău sau o nişă neacoperită de competitorii direcţi şi concentrează-te asupra lor.
  3. Nu te implici ȋn managementul afacerii –  nu oricine poate simţi pulsul unei afaceri. Pentru a fi un manager responsabil, trebuie să ai o viziune de ansamblu asupra business-ului şi să ştii, ȋn orice clipă, ȋn ce direcţie se ȋndreaptă afacerea pe care o gestionezi.
  4. Nu cunoşti legislaţia – pentru a te feri de probleme de ordin juridic este important  să fii la curent cu modificările legislative din zona ȋn care activezi. Tine actele ȋn ordine, respectă procedurile legale şi onorează-ţi obligaţiile fiscale.

Profilul francizorului de succes

Inainte de a intra efectiv ȋn pâine considerăm util a enunţa câteva dintre caracteristicile pe care un om de afaceri este recomandabil să le deţină atunci când doreşte să se lanseze intr-o afacere in franciza.

  • Dorinţa de a acţiona independent de un angajator;
  • Imaginaţie, creativitate şi pasiune ȋn identificarea soluţiilor ȋn condiţii de criză;
  • Orientarea spre rezultate şi disponibilitatea de a-şi asuma riscuri;
  • Capacitatea de a face faţă unei alerte permanente şi discernământ ȋn luarea deciziilor strategice;
  • Puterea de a previziona, abilitatea de a reacţiona la schimbare şi bună adaptare la situaţii de criză şi incertitudine;
  • Abilitatea de a comunica, convinge şi motiva;
  • Etică şi integritate;
  • Ambiţia de a se ridica la standardele cele mai ȋnalte, capacitatea de a ȋnvăţa din experienţele anterioare şi dorinţa de auto-depăşire.

 AFACERE IN FRANCIZA AVANTAJE

a) Produse si servicii deja consacrate. Este cel mai important avantaj al acestui tip de  afacere. Clientii cunosc deja numele, reputatia, perfomantele unui produs sau serviciu. Asta, pentru ca multi dintre francizori cheltuiesc o mare parte din bugetul de publicitate pentru campanii la nivel national si international. Francizatul nu suporta costuri atat de  mari, acoperind doar o cota parte din acest buget.

b) Trainingul initial al francizatului. Sesiunile de training ale francizatilor incep, de obicei, cu o perioada petrecuta la un punct central de training. Aceste cursuri includ toate procedurile folosite in afacere, plus notiuni de marketing, publicitate, promovare, contabilitate, administrare, management si de resurse umane. Asa se face ca oameni care nu au avut nici o legatura cu respectiva afacere devin experti in scurt timp, iar francizorii chiar ii prefera pe cei care nu au avut tangenta cu domeniul in care functioneaza franciza, pentru ca le este mai usor sa-i formeze in spiritul acesteia.

c) Asistenta financiara. Francizatul aspirant are, la inceput, surse limitate de finantare. Nici accesul sau la credite nu este garantat. Crearea unei relatii cu o afacere in franciza ii poate insa permite francizatului sa-si imbunatateasca capacitatea de a obtine asistenta financiara.

d) Asistenta pentru marketing si management. Clientii au tendinta de a folosi serviciile companiilor deschise in sistem de franciza, deoarece au incredere deja in marca respectiva. Afacerea este deja consacrata, iar produsul sau serviciul este cunoscut de consumatori. Unul dintre cele mai importante avantaje ale unei francize il reprezinta sansa de a beneficia de marketingul si de promovarea imaginii de catre francizor. Francizatul primeste dreptul de a utiliza si marca, si numele carora francizorul le face publicitate la nivel national si international. Pe de alta parte, accesul la manuale standard de operatiuni si proceduri ii permitefrancizatului sa managerieze cu succes afacerea si sa reproduca la nivel local sistemul de succes existent deja la nivel international. Este nevoie, insa, si de abilitati antreprenoriale, si de foarte mult efort dinpartea celui care cumpara o franciza pentru a ajunge sa se alinieze la standardele francizorului.

e) Standarde pentru controlul calitatii. Francizorii impun standarde de calitate, care permit intregului sistem sa ofere servicii si produse uniforme, urmand o strategie coerenta.

f) Costuri mai mici pentru operarea afacerii. Operarea si dezvoltarea unei afaceri aflate la inceput presupun intotdeauna un aport de capital. Acesta va fi mai mic in cazul francizatilor, deoarece nu trebuie sa plateasca pentru sistemele deja testate de francizor, plateste mai putin pentru inventarul de marfa si poate sa beneficieze de conditii avantajoase din partea furnizorilor, doar pentru simplu fapt ca face parte din franciza respectiva.

Afacere in sistem franciza

Pin It on Pinterest

Shares